• In Aktualisierung
  • Geriatrie
Veröffentlicht: 2016

Bei Patienten mit fortgeschrittener Demenz soll die Ernährung nicht durch eine Perkutane Endoskopische Gastrostomie (PEG) erfolgen.

Eine perorale Ernährungsunterstützung („careful hand-feeding“) für Patienten mit schwerer Demenz (< 10 Punkte im Mini Mental Status Examination [MMSE]) ist hinsichtlich der Ergebnisse Sterblichkeit, Aspirationspneumonie, funktioneller Status und Wohlbefinden mindestens so effektiv wie eine Sondenernährung durch PEG. Normale Nahrung wird von Patienten bevorzugt. Sondenernährung ist assoziiert mit Agitationszuständen, vermehrtem Einsatz von mechanischen und medikamentösen Fixierungsmaßnahmen und der Verschlechterung von Dekubitalulzera. Die Anlage von Ernährungssonden ist assoziiert mit den Risiken der Blutung und Infektion. Eine perorale Ernährungsunterstützung soll erfolgen 1 - 15.


Finucane TE, Christmas C, Travis K: Tube feeding in patients with advanced dementia: a review of the evidence. JAMA 1999; 282: 1365–70. Gabriel SE, Normand ST: Getting the methods right – the foundation of patientcentered outcomes research. N Engl J Med 2012; 367: 787–90. 23. Teno JM, Feng Z, Mitchell SL, et al.: Do financial incentives of introducing case mix reimbursement increase feeding tube use in nursing home residents? J Am Geriatr Soc 2008; 56: 887–90. Teno JM, Mitchell SL, Kuo SK, et al.: Decision- making and outcomes of feeding tube insertion: a five-state study. J Am Geriatr Soc 2011; 59: 881–86. Palecek EJ, Teno JM, Casarett DJ, et al.: Comfort feeding only: a proposal to bring clarity to decision-making regarding difficulty with eating for persons with advanced dementia. J Am Geriatr Soc 2010; 58: 580–84. Hanson LC, Carey TS, Caprio AJ, et al.: Improving decision-making for feeding options in advanced dementia: a randomized, controlled trial. J Am Geriatr Soc 2011; 59: 2009–16. Teno JM, Gozalo PL, Mitchell SL, et al.: Does feeding tube insertion and its timing improve survival? J Am Geriatr Soc 2012; 60: 1918–21. Hanson LC, Ersek M, Gilliam R, Carey TS: Oral feeding options for people with dementia: a systematic review. J Am Geriatr Soc 2011; 59: 463–72. Palecek EJ, Teno JM, Casarett DJ, et al.: Comfort feeding only: a proposal to bring clarity to decision-making regarding difficulty with eating for persons with advanced dementia. J Am Geriatr Soc 2010; 58: 580–84. Sorrell JM: Use of feeding tubes in patients with advanced dementia: are we doing harm? J Psychosoc Nurs Ment Health Serv 2010; 48: 15–8. Sampson EL, Candy B, Jones L: Enteral tube feeding for older people with advanced dementia. Cochrane Database Syst Rev 2009; (2): CD007209. Gillick MR, Volandes AE: The standard of caring: why do we still use feeding tubes in patients with advanced dementia? J Am Med Dir Assoc 2008; 9: 364–67. 80. Ganzini L: Artificial nutrition and hydration at the end of life: ethics and evidence. Palliat Support Care 2006; 4: 135–43. Li I: Feeding tubes in patients with severe dementia. Am Fam Physician 2002; 65: 1605–11. Mitchell SL, Kiely DK, Lipsitz LA: The risk factors and impact on survival of feeding tube placement in nursing home residents with severe cognitive impairment. Arch Intern Med 1997; 157: 327–32. 


Keywords: Demenz, MMSE < 10 Punkte, perorale Ernährung, Perkutane Endoskopische Gastrostomie (PEG)

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